ATT TA KÖRKORT – BRA UTBILDNING TILL RÄTT PRIS

Obs! Ibland har lediga lektioner först om två eller fyra veckor, men det dyker det upp återbudstider då och då.

Undantag: testlektion eller kort lektion för att skriva in sig kan man boka inom en vecka.

VIKTIGT ANGÅENDE CORONAVIRUS OCH VÅRT ARBETE:

Vi har körlektioner så länge myndigheterna inte bestämmer något annat. Vi håller avstånd mellan trafiklärare och elev i bilen och desinficerar våra bilar samt tvättar händerna före och efter varje lektion. All teoriundervisning sker via Trafikskola Online, men våra elever kan ställa frågor via e-post. Teorikurserna ersätts av extra PDF dokument. Inga nya teorikurser kommer att planeras.

Vår personal är vaccinerad mot Covid-10

Receptionen kommer att vara stängd tills vidare. Alla besök planeras via e-post, i samband med bokning av en testlektion eller din första lektion. 

korutbildning2              

NYA REGLER OM FÖRARPROVET 

EXTRA PRIS? ÖPPNA HÄR!

Körkortstillstånd

För att kunna börja övningsköra och påbörja din utbildning måste du först ansöka om körkortstillstånd. För att beställa blanketten  ÖPPNA HÄR.

För mer information ÖPPNA HÄR

Övningskörning och Handledarutbildning

Enligt lag måste både handledare och elev, ha genomgått en särskild introduktionsutbildning (handledarutbildning) för att få övningsköra privat. För mer information ÖPPNA HÄROm man övningskör på en trafikskola behöver man inte ha gått på introduktionskurs. 

Teoriutbildning

Man kan gå en teorikurs, normal eller intensivt. Man kan kombinera dessa lektioner med teorilektioner online.  Oavsett om du köper teorikurs eller bara körlektioner har man tillval till teorilektioner online och obegränsat antal tester online. Inga nya teorikurser är planerade. De ersätts av extra PDF dokument.

Körkortsutbildning

Det är bra att ta några körlektioner innan man deltar i en teorikurs. Man läser teorin parallellt med körlektionerna. På så sätt kan man förstå bättre det man diskuterar under teorilektionerna.  För att få bättre resultat under körlektionerna kan man använda NC PDF (trafikskolas undervisningsmaterial).

Riskutbildning 1 och 2

Risk 1 (alkohol, övriga droger, trötthet och riskfyllda beteenden) genomgår man i början av körutbildningen. Men det är ok att ta några körlektioner också innan man deltar i denna kurs. Det är inte obligatoriskt att gå denna utbildning innan man börjar övningsköra.

När man kommer till sista etappen av utbildningen kan man boka tid för Riskutbildning 2 (halkbana inklusive hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden).

Både del 1 och 2 måste vara genomförda och godkända innan kunskapsprov och körprov genomförs.

En godkänd riskutbildning är giltig i 5 år.

Glöm inte att ta med dig giltig legitimation!

Kunskapsprovet består av 65 frågor. Därutöver finns i provet 5 frågor för utvärdering (testfrågor), svaret på testfrågorna räknas inte in i resultatet.

Du måste ha svarat rätt på minst 52 av de 65 frågorna i provet för att bli godkänd. Man har 50 minuter på sig för att svara på alla frågor.

Körprovet tar ungefär 40 minuter och inkluderar körning inom tättbebyggt område och utanför tätort samt bilens säkerhetskontroll.

VÅRA BILAR

                

BRA UTBILDNING

Att skaffa körkort behöver inte vara så dyrt. Genom att pressa ner kostnaderna kan NC NUTIDENS TRAFIKSKOLA erbjuda förmånliga utbildningspaket utan att offra kvalitén. Vi kör nya lättkörda och miljövänliga bilar med mycket hög standard.

En elev som övningskör måste få bra hjälp från början utan att behöva vara rädd eller orolig under körlektionerna. Lektionerna kan bli väldigt roliga från början och särskilt när man ser utvecklingen lektion efter lektion och får bra resultat. Det gäller att välja de bästa övningsområdena så att man undviker onödig stress. Eleven måste känna sig avslappnad och få tid för att öva i lugn och ro.

SE VÅRA AKTUELLA ERBJUDANDEN. KLICKA HÄR

När du väljer en trafikskola och en trafiklärare bör du se till att man tillämpar följande rutiner:

* Man skall välja bra utbildningsmaterial och använda det på rätt sätt. Eleven måste få råd om hur man använder studiematerialet hemma.

* När det gäller trafikteori så måste eleven lära sig regler och anvisningar med stor precision och djupa kunskaper. Då spelar trafikböckerna en stor roll.

* Angående övningskörningen så behöver man inte alltid följa det som står i studiehäftena eller övningsböckerna. Dessa böcker innehåller ibland felaktigheter, en del av dem är rent av dåliga. Då är det utbildaren som bör rätta dessa fel och använda sin pedagogik och logiskt tänkande. Man behöver inte haka upp sig på strikta absurda ”regler” som att använda den så kallade döda vinkeln i onödan eller vid fel tidpunkt. Man behöver inte ”spela att man tittar” utan titta på ett naturligt sätt.

* Det finns många olika sätt att manövrera ett fordon och utbildaren kan föreslå olika tekniker utan att kräva 100 % färdighet, särskilt inte i början. Ibland går det lika bra att köra i en korsning genom att välja mellan två olika växlar, till exempel. Det finns inte några regler om hur man manövrerar en bil. Men det finns råd som kan man köra miljövänligt och underlätta manövreringen utan att orsaka fara eller olägenhet.

* Det är bra att veta vad man bör förväntar sig med en viss övning. För varje övningsmoment så finns ett syfte och ett mål som man kan läsa i en undervisningsplan. För att uppnå målet måste man öka kraven stegvis och genom att ge eleven tillräckligt med tid för att tänka själv. I alla lektioner skall eleven öva självständigt, inte bara i slutet av utbildningen. Utan självständig övning får man aldrig bra resultat.

* Det är bra att veta var gränsen går mellan miljökörning och trafiksäker körning. Man behöver inte alltid hoppa över växlarna till exempel. Trafiksäkerheten gäller före miljön i många fall. Den så kallad miljövänlig körning är inte alltid miljövänlig. Om man gasar alldeles för mycket för att hoppa över en växel, till exempel, så förbrukar man mera bränsle än om man gasar mjukt och inte hoppar över en växel.

* Man skall inte kräva att en elev skall tolka vägmärkena eller tillämpa väjningsreglerna, till exempel, när man övar grunderna såsom upp- och nedväxling. I denna etapp är ju utbildaren som måste tänka på trafiken, inte eleven!

* Man skall inte blanda inte ihop olika övningar utan att följa en undervisningsplan. I vissa fall kan man anpassa övningarna enlig elevernas önskemål men det skall inte vara en rutin med alla elever. Detta beror mycket på elevens förkunskaper.

ÅNGERRÄTT

Du kan ångra ditt köp genom att mejla till oss innan vi skickar inloggningsuppgifter till dig. Annars måste vi ta betalt för administrativa kostnader och den service som du får i samband med din inskrivning på trafikskolan. Om man har köpt ett paket som innehåller flera tjänster måste vi ta betalt för alla tjänster till normalt pris, utan rabatt.